lørdag 18. april 2009

Kaker

DAIM-ISKAKE




Svigerforeldrene mine hadde bursdag i mars, og da prøvde jeg for første gang å lage Daimiskake! Ganske fornøyd etter første forsøk! Smakte godt gjorde den også :-)

Her er oppskrifta jeg brukte:
Mandelbunn:
4 eggehviter
2 dl sukker
100gr mandler

Stivpisk hvitene og sukker og bland i de malte mandlene. Ha i en springform (24 cm) med bakepapir i bunnen. Stekes ved 180 grader midt i ovnen i ca 30 min. Avkjøl


Isen:
4 eggeplommer
100gr sukker
3dl fløte
2 pk doble daim (hold av litt til pynt)

Pisk eggeplommer og sukker luftig. Pisk fløte til krem og rør i. Hakk daimen og vend i isblandingen. Hell isen i kakeformen og jevn utover. Dryss over resten av Daim sjokoladen. Sett kaka i fryseren.

SJOKOLADEKAKE MED NØTTEBUNN

Jeg fant ei oppskrift på ei kake som jeg fikk lyst til å prøve, siden vi skulle ha gjester på pizza så var det jo kjekt med ei kake til dessert. Kaka ble god, men veldig mektig!


Bunn:
250 g mandler
250 g melis
5 eggehviter

Mal mandlene uskoldet

Rør sammen melis og eggehviter (skal ikke piskes stivt, bare blandes godt sammen.

Ha i smurt springform (mellomste str) og stek ved 175 grader i ca 45 minutter.

Fyll:
5 eggeplommer
100 g sukker
1 dl fløte
1,5 plate mørk kokesjokolade
150 g meierismør

Sukker, fløte og kokesjokolade kokes til "grøt". Pass på å koke lenge nok, hvis ikke blir ikke fyllet seigt. Eggeplommene haes i etter en stund og smør røres i til slutt. Avkjøl fyllet litt før det helles over kald kakebunn. Sett i kjøleskap eller legg plastfolie over før den fryses .
Mmmm




__________________

1 kommentar: