søndag 3. januar 2010

Himmelsk julebrownie med marsipan


I romjula fikk jeg låne et blad av min søster - vakre hjem&interiør og når jeg satte og bladde i det, så kom jeg over ei kakeoppskrift jeg bare måtte prøve siden jeg hadde marsipan liggende i kjøleskapet!
Her er oppskrifta som er til ei lita langpanne:
3 egg
3,5 dl sukker
2 dl mykt smør
1 plate (150gr- stemmer jo ikke det da!) mørk kokesjokolade eller 4 ts bakekakao
2 ts vaniljesukker
80 gr hakkede macadamianøtter ( brukte andre usalta nøtter jeg)
200 gr revet marsipan
Rør sammen egg og sukker.
Hvis du bruker kokesjokolade, smelter du den sammen med smøret i en kjele på lav varme, og blander det sammen med eggeblandingen mens du rører den godt. Bruker du bakekakao, tilsetter du den sammen med det myke smøret. Bland i resten av ingrediensene og rør godt.
Røren skal være seig og klissete.
Hell røren i en liten langpanne med bakepapir.
Stekes på 175 grader i ca 15 minutter ved varmluft og 20 minutter uten. Det er viktig å følge med kaken. Brownie skal være nesten flytende inni. Stek den derfor heller for lite enn for mye!
Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar